duminică, 16 decembrie 2012

Paradisul montan de la Zermatt


În vara lui 2012 am ales să-mi petrec vacanţa în Elveţia. De obicei e greu să-ţi alegi destinaţia pentru concediu având în vedere că există un număr mare de tentaţii şi de posibilităţi, însă, Elveţia mi s-a părut întotdeauna o ţară deosebită, un loc special, astfel încât nu a trebuit să-mi bat capul cu prea mult cu ofertele pentru că ştiam foarte bine ce vreau să văd: Elveţia.
Am căutat un circuit care să acopere o cât mai mare parte din această ţară. Programul turistic ales  de mine (Elveţia, Bavaria, Lombardia – 11 zile), includea: St. Moritz, Zermatt – Matterhorn, Montreux, Lausanne, Geneva, Berna, Interlaken, Sankt Gallen, Schaffhausen – Cascada Rinului, Zürich, Lucerna.
De pe această listă cu locuri pe care urma să le vizitez, cel mai mult mă atrăgea Zermatt, aşteptam cu nerăbdare să ajung acolo sus, să văd măreţia Matterhornului. În ziua a cincia a excursiei, entuziasmată coboram din autocar la Täsch, o localitate situată la 5 Km de Zermatt, deoarece aici este interzis accesul vehiculelor motorizate, din acest motiv se consideră că este staţiunea cu aerul cel mai curat. Între Täsch şi Zermatt circulă un tren de navetişti, Gotthard Matterhorn Bahn, care rulează la fiecare 20 de minute. Călătoria până la Zermatt durează 12 minute.

Bahnhofplatze
Zermatt, satul de la poalele masivului Matterhorn, muntele cel mai fotografiat din lume, se află în cantonul Valais, în partea de vest a Elveţiei, în apropiere de graniţa cu Italia, la o altitudine de 1.620 m. Aproape o treime dintre piscurile de peste 4000 m ale Alpilor sunt grupate în jurul localităţii Zermatt. Clima este deosebit de generoasă, cu 300 de zile de soare pe an, este zona cu cele mai mici cantităţi de precipitaţii din Elveţia. Aerul la Zermatt este curat deoarece în localitate circulă doar vehicule electrice, fără un motor cu combustie. În multe privinţe Zermatt este cu siguranţă unic.
Odată ajuns în Bahnhofplatze ai la dispoziţie o sumedenie de alternative pentru a explora zona. Poţi alege să urci cu funicularul, cu trenul cu cremalieră, cu telecabina, cu gondola, cu telefericul, sau pe jos. Am lăsat în umă căsuţele tradiţionale din lemn ale staţiunii şi verdele crud care ne înconjura şi am ales ascensiunea spre piscurile înzăpezite cu trenuleţul cu cremalieră, care circulă la intervale de 24 minute până la Gornergrat, unde se găseşte cea mai înaltă staţie de cale ferată din Europa. Trenul circulă în fiecare zi a anului trecând peste poduri impresionante, prin tuneluri şi galerii, păduri şi pajişti alpine idilice, printre chei stâncoase şi lacuri de munte. Preţul biletului dus-întors este de aproximativ 72 euro individual sau 58 euro pentru grupuri. Gornergratbahn a fost inaugurat în anul 1898.


Gornergratbahn 3089 m
După 29 de minute (precizie elveţiană) am ajuns la Gornergrat, care, cu cei 3089 m ai săi, este deja de peste 100 de ani una dintre destinaţiile preferate pentru excursii din Elveţia datorită accesibilităţii şi vremii însorite pe tot parcursul anului. Aici se găseşte un hotel, 3100 Kulmhotel Gornergrat, un restaurant, un observator şi un centru comercial. Peisajul este de fapt cu adevărat uimitor: 38 de piscuri de peste 4000 m printre care Vârful Dufour, cel mai înalt din Elveţia 4634 m, din masivul Monte Rosa, vârful Liskamm 4527 m, vârfurile Castor şi Polux, Breithorn 4164 m, Klein Matterhorn 3883 m şi, evident, vârful Matterhorn 4478 m.
Aici, la peste 3.000 m altitudine, panorama este impresionantă. Ai impresia că întreaga lume a dispărut şi nu mai există nimic altceva decât ceea ce vezi în jur, acele piscuri care te înconjoară. Acesta a fost locul cel mai frumos pe care l-am văzut vreodată şi sunt convinsă că atunci când am ales să urcăm la Gornergrat am făcut cea mai bună alegere.

Vârful Dufour 4634 m, din masivul Monte Rosa, cel mai înal din Elveţia şi vârful Liskamm 4527 m

Vârful Liskamm 4527 m, vârfurile Castor şi Polux şi vârful Breithorn 4164 m

Vârful Breithorn 4164 m şi Klein Matterhorn 3883 m

Breithorn 4164m, Klein Matterhorn 3883 m, Plateau Rosa 3480, Theodulhorn 3302 m şi Furgghorn 3368 m

Me & Matterhorn

Vârful Matterhorn 4478 m

Undeva acolo jos, în vale, se află Zermatt-ul

6 comentarii:

  1. Foarte faine pozele! Frumos şi traseul!
    PS: Bine ai "venit" printre noi :) Promit că de sărbători când am timp mai mult, o să citesc tot ce ai scris până acum! :) Deocamdată m-a atras acest articol.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc mult pentru aprecieri şi pentru urări! Sunt la început dar sper să ma descurc!

      Ștergere
    2. Nu se vede că eşti la început! Deja blogul arată foarte bine :)

      Ștergere
  2. Vai de mine !!! Cu articolul asta , dar mai ales cu pozele m-ai uns pe suflet....VREAU SI EU :)))). Dar vreau sa il urc pe jos....o fi de rau ? :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ehei, ce n-aş fi dat eu să urc pe jos, dar, din păcate, timpul scurt petrecut acolo nu ne-a permis aşa că a trebuit să luăm trenul, însă mă uitam cu jind la cei care urcau pe jos...
      Sper să citesc cât mai curând un articol în care să ne povesteşti cum a fost la Zermatt :)

      Ștergere